KOUDWATERZWEMMEN en VETREDUCTIE, hoe dan?

Bruin of wit vet?
Hoe KOUDWATERZWEMMEN je helpt je bruine vet te stimuleren en je witte vet te reduceren.

  • Koudwaterzwemmen wie doet dat nu?
  • Zal wel zo’n idioot van een gezondheidsfreak zijn die beslist moet bewijzen dat dit goed voor je is.
  • Of zo’n fitgoeroe die voor de foto’s eventjes dipt in koud water en een leuk blog schrijft om meer volgers te trekken.
  • Pfffft, mij niet gezien hoor.
  • Niks voor mij.

Herkenbaar?
Dit waren ook mijn gedachten en voorordelen van een aantal jaren geleden.

“Jaaaaaaa nu weet ik het wel dat dat goed is voor mijn bruine vet. Ai dat woordje vet hè. Wat een triggertje voor mij als dikkertje. Zo dacht ik. Zo voelde het.

============

Kou werkt verslavend.   “Ja, ja!”

============

Koudwaterzwemmen is een geliefd gespreksonderwerp. Iedereen wil het er over hebben. “Daarvoor ga ik het al helemaal niet doen!”

En zo kennen jij en ik er waarschijnlijk nog wel een paar.
Excuses. Redenen. Om het beslist niet of juist wel het water in te gaan.

Wat is het geheim van KOU?

Weet je. Onderzoekers kijken al jaren massaal naar dit onderwerp. En een van die onderzoekspijlers is de werking van het bruine vet (TAF). Zo hebben onderzoekers van Harvard al in 2011 aangetoond dat bruin vet een stof is die vrijwel alle mensen op deze aardbol kunnen aanmaken en mogen benutten. Dit vet wil je dus ècht wel hebben. Als volle vrouw had ik een aversie tegen vet. Dus je snapt dat als ik schrijf dat je dit vet wilt hebben. Dan wil je dit ook volledig omarmen!

Voor alle duidelijkheid:

  • Bruin vet (Textus Adiposus Fuscus) = voortbrenger van lichaamswarmte door de verbranding van vetzuren en glucose. Het zet dus energie om in warmte. Het verbrandt calorieën. Een zoogdier in winterslaap gebruikt dit vet om warm te blijven in zijn lange slaap. Het bruine vet wordt geactiveerd als het aan koude blootgesteld wordt. Hé nu wordt mijn koudwaterzwemavontuur toch nog interessant.
  • Wit vet = opslagruimte voor vetten. Daar ben ik klaar mee! Dat heb ik genoeg gespaard mijn afgelopen leven. Er staat meer dan genoeg op mijn benen-, buik- en billenrekening! Op de jouwe ook?

Scott Carney schreef in zijn boek Oerkracht het volgende:

“De eerste stap was inzicht krijgen in de exacte werking van TAF. Aangezien de aanwezigheid in ons lichaam pas onlangs ontdekt is, zijn veel van de basis functionaliteiten tot op heden nogal onduidelijk. Maar het proces leek in de hoofdlijnen redelijk simpel. Zodra de zenuwcellen in de huid kou registreren, ontstaat er een chemisch signaal dat via een reeks neuronen naar de autonome centra in de hersenen wordt gestuurd met de boodschap dat het lichaam opgewarmd dient te worden.

Het brein heeft vervolgens een aantal mogelijke manieren op deze informatie te verwerken.

  1. Het kan de signalen eenvoudig negeren en berekenen dat de in het lichaam aanwezige voorraad wit vet voldoende isolatie biedt.
  2. Een andere mogelijkheid is dat het brein diverse spieren aanstuurt die je doen rillen, waardoor het lichaam op een mechanische wijze opwarmt.
  3. Een derde mogelijkheid is dat het brein het metabolisme opschroeft en bruine vet de opdracht geeft de witvetreserves te gaan opzuigen en die te verbranden om warmte te genereren.”
Hé dit is tof en interessant voer voor mij. Wie wil dat nou niet; je witvetreserves inzetten als brandstof. En zo jezelf, je lijf, en jouw gezondheid optimaliseren. EEN STERK, KRACHTIG, WEERBAAR LIJF & DITO MIND(SET). Dat zou ieders ambitie mogen zijn, toch?

Waarom een koudeprikkel?

Heb je even? Hieronder een kort rijtje waar je hart harder van gaat kloppen!

  • Verbetert je cardiovasculaire systeem
  • Verbetert je hormoonbalans
  • Boost je immuunsysteem enorm
  • Je brein functioneert beter
  • Maar onderschat ook niet het optimaler functioneren van spieren, darmstelsel, lever

Nou, Karin zwem jij maar lekker verder!
Ik begrijp dat je dit denkt. En dat je jouw portie aan Fikkie geeft. Maar laat me mijn persoonlijke ervaringen nog even met je delen. Mentaal, emotioneel en energetisch deed het ontzettend veel met mij. En dat verraste me totaal. De insteek was ‘ik doe dit om mezelf sterker en weerbaarder te maken’ en dan dacht ik vooral aan de fysieke aspecten en de immuunsysteembooster die het geeft. Wel zo fijn in deze tijden waar virussen mogelijk rond je oren vliegen.

Maar weet je

  • Ik voel me dichter bij de natuur, meer een met de natuur; dobberend in dat koude zeewater. Jij, ik, wij zijn dé natuur!
  • Ik voel me nadien, als er een prikkeling en tinteling door mijn lijf zoeft, magisch en krachtig. Je lijf is een ingenieus bedrijf!
  • Ik voel me trots; ik doe het toch maar. Ik maak hier bewust tijd voor vrij, plan mijn afspraken rondom het getijde. Alles wat je aandacht geeft groeit!
  • Ik voel dat het water me draagt. En dat neem ik mee in mijn dag. Ook als het uitdagend is, word ik gedragen door het leven (het water)!
  • Ik voel belemmering van me afglijden in dat koude water. Ik ben ik. Ik mag er zijn. Ik respecteer alles wat ademt, groeit en bloeit! Respecteer jij mij?

WAT MAG JE ONTHOUDEN

  1. Koude training | Koude prikkel voor het lichaam doet jouw bruine vet activeren en jouw energieniveau verhogen.
  2. Weerbaarheid en kracht worden geactiveerd waarmee diverse lichaamsprocessen ‘smoother’ functioneren.
  3. Emotioneel, energetisch en mentaal groei je door deze vorm van activiteit in je leven te integreren. Dit neem je mee in je dag. Je voelt je gedragen niet door het water maar door het leven! 

Alles wat je aandacht geeft groeit.
Ik weet het.
Ik geef mijn bruine vet aandacht.
Zodat dit mag groeien en mij mag doen laten bloeien: sterk en weerbaar, in optima forma!
Ik stop hier nooit meer mee: KOUDWATERZWEMMEN it is!